Szabó Szilvia százados személyében 2021 januárjától egy „régi-új” testnevelő tisztet üdvözölhetünk az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezrednél. Egy sokrétűen képzett, végtelenül motivált, igazi küzdő hölgyről van szó.
Szilvi, 10 év után tértél vissza a rakétaezredhez, milyen érzések-élmények kavarogtak benned az első győri munkanapjaidon?
Kicsit furcsa volt. Ismerős volt a környezet, de mégis más. 10 év hosszú idő, sok minden változott, így én is. Kíváncsi voltam, hogy mi vár, mert 2007-ben ez volt az első tiszti beosztásom, ahol letettem a névjegyemet a testnevelő tisztek között.
Személyedben nemcsak egy katona, egy testnevelő tiszt, hanem egy komoly és tiszteletreméltó múlttal rendelkező sportoló is érkezett hozzánk.
Gyerekkorom óta rendszeresen, versenyszerűen sportolok. Atlétika, labdarúgás, kézilabda, légpuska, kispuska lövészet, kick-boksz, karate, judo, futás, kerékpár mellett szinte mindent kipróbáltam, amire lehetőségem nyílt. Nyertem III., II. osztályú Magyar Bajnokságot judoban, ezüstérmet szereztem Miamiban a Judo Masters Világbajnokságon és háromszor akasztottak bronzérmet a nyakamba a Judo Masters Európa-bajnokságon. Jelenleg is aktívan edzek a Pápai Judo Akadémián, és készülök a versenyekre. Bízom benne, hogy mihamarabb újra indulnak a nemzetközi megmérettetések is.
2002 óta vagyok katona, innentől az életem részévé váltak a katonai sportversenyek. Szinte minden versenyen elindultam, és azokat vagy sikerült megnyernem, vagy a dobogón végeznem. Mezei futás, lövészet, katonai háromtusa verseny (ez a kedvencem), járőr verseny, katonai közelharc, speciális öttusa verseny, katonai 10 próba, katonai túlélő futóverseny…. nem rövid a sor…
Nagy örömömre, ahogy említettem, nemzetközi versenyeken is indulhattam. 2006-ban Katonai Judo Világbajnokságon vettem részt. 2007-ben és 2015-ben Indiában és Dél- Koreában judoban tagja voltam a Katonai Világjátékok csapatának.
Többször voltam az év női katona sportolója és részesültem vezérkarfőnöki, valamint ÖHP parancsnoki elismerésekben.
A civil életben is folyamatosan fejleszted-képzed magad, amely a testnevelő tiszti beosztásodra is pozitív hatással van.
Véleményem szerint a testnevelő tiszti beosztás is egy olyan terület a Honvédségen belül, ahol az embernek folyamatosan képezni kell magát. 2000-ben diplomáztam Egerben az Eszterházy Károly Tanárképző Főiskolán, majd 2002-ben végeztem a Pécsi Tudományegyetemen testnevelő tanárként. Közben kézilabda és judo edzői képesítéseket is szereztem. Már 8 évesen tudtam, hogy a sporttal fogok foglalkozni és testnevelőtanár leszek. Én a sportot egy komplex területként látom sok felderítendő oldallal. A fizikális felkészítés mellett fontos rész a mentális terület és az esetleges rehabilitációs rész is. Az elmúlt években elvégeztem egy erőnléti edzői képzést. Itt megismerkedtem egy újfajta edző-rehabilitáló eszközzel, a kaatsu-val. Ennek a segítségével sikerült rendbe tenni egy régebbi akut sportsérülésem. Ezért kíváncsi voltam a hátterére, és elvégeztem egy újabb képzést. Közben folyamatosan ott motoszkált a fejemben a sport mentális oldala, így lettem life- és sport coach, valamint a csoport-, illetve team coachinggal is megismerkedtem. Ezek mind olyan területek, amelyeket be tudok építeni a napi munkámba, az itt megélt tapasztalatokat sok helyzetben tudom alkalmazni.
A testnevelő tiszti beosztással járó alapfeladatok mellett melyek azok a területek (táplálkozás, edzésterv, életmód tanácsadás, rehabilitáció stb.), amely kapcsán bátran fordulhatnak hozzád a katonák segítségért, tanácsért?
A testnevelő tiszti beosztás összetett, komplex beosztás, amely sokrétű tudást igényel. A magas szintű szakmai kompetenciák mellett fontos az emberi tényező, a tapasztalat, az empátia, az együttműködő képesség, valamint a szervezőkészség. A beosztással járó alapfeladataim szerteágazók: a fizikai állapotfelmérés megszervezése, lebonyolítása, adminisztrálása, igazolások kiadása; az alakulat éves sportnaptárának elkészítése, alakulat szintű versenyek szervezése, lebonyolítása, a kollégák MH szintű versenyekre történő felkészítése, valamint részvétel versenyzőként. Mindezeken felül különböző, pl. közelharc, testnevelés foglalkozásokat szervezek, tartok, felügyelek, dokumentálok. Részt veszek az alakulat honvéd sport egyesületének életében, kapcsolatot tartok civil sport szervezetekkel. Természetesen nem feledkezhetünk meg az önképzésről, az új eszközök, irányzatok, edzésmódszerek követéséről sem.
Saját tapasztalataimat is beépítem a munkámba, és felhasználom a már meglévő tudásomat a rehabilitáció és a táplálkozás terén. Az ember életében vannak hullámhegyek és -völgyek. Utóbbit magam is éltem már meg, így szívesen segítek a hozzám fordulóknak megosztva a tapasztalataimat és a közben megszerzett tudásomat. Legyen szó edzéssel kapcsolatos kérdésekről, táplálkozási gondokról, rehabilitációs problémáról, esetleg egy felszín alatt megbúvó elakadásról, a megoldás kereséséről, vagy akár a sajnos most nagyon aktuális COVID utáni sportolás újrakezdésről – az ajtóm mindenki előtt nyitva áll.
Említetted, hogy speciális edzőként is segíteni tudod a sportolni vágyó győri katonákat.
Mivel több képzésen is részt vettem ezen új területekkel szélesítem a látóköröm, amelyekkel a szabadidőmben is foglalkozom és mindet elkövetek majd, hogy testnevelőtisztként is hasznosítani tudjak, ilyen például:
Az elmúlt években több képzésem is részt vettem, mindent el fogok követni, hogy testnevelőtisztként hasznosítani tudjam az új területeken megszerzett, szélesebb látókörömet.
A kaatsu például Magyarországon még kevés helyen (judo, vízilabda, kajak kenu) alkalmazott edző- rehabilitációs eszköz, de külföldön (Japánban, Amerikában), már tíz éves múlttal rendelkezik. Komoly nemzetközi kutatások vannak az eszköz fejlesztése és alkalmazása mögött. Sikerrel alkalmazták mozgásszervi rehabilitációban, egészség megőrzésben és edzések alkalmával. Mivel az eszköz egy karra és lábra felhelyezhető tépőzáras pántokból és egy tablet méretű készülékből áll, – amely sűrített levegővel fújja fel a pántokat, ami mérsékeli a vérkeringést a végtagokban, ezért könnyen alkalmazható bárhol, bármikor.
A coaching a jelenben lévő elakadások megtalálásával és ezek megoldásával foglalkozik. A jelenből a jövőbe irányuló folyamat, amely a múlttal csak a szükséges mértékben foglalkozik. Ez nem tanácsadás, hanem segítő kérdések megfogalmazásával a bennünk lévő erőforrások felkutatása. Az elakadásokat mindig a megoldások oldaláról közelíti meg. Ez a folyamat egy 5-8 alkalmas beszélgetések formájában történik.
Végezetül, a fentieket figyelembevéve, de egy mondatban összefoglalva, milyen rövid- és hosszútávú célok vezérlik a beosztásában Szabó Szilvia századost, az ezred testnevelő tisztjét?
Rövidtávú célom mindenekelőtt az, hogy minél hamarabb visszailleszkedjek az ezred napi életébe, szeretném, ha mindenki bizalommal és bátran fordulna hozzám a testnevelő tiszti területet érintő szakmai kérdésekben. Hosszútávon természetesen az elöljáróimmal közösen kijelölt célok mentén szeretnék haladni és újra kialakítani azt a sportközösséget, ahol közösen teszünk ezen célok eléréséért.
Szöveg: Csekei Judit szds., Kép: Csekei Judit szds., Szabó Szilvia szds. (archív)